Så ansöker du om ett bibliotekskort

Ett bibliotekskort är en personlig värdehandling som gör det möjligt att använda alla bibliotekets tjänster. Bland annat måste du ha ett lånekort när du ska använda följande tjänster på biblioteket:

1. Låna böcker.
  2. Låna filmer.
  3. Lyssna på ljudböcker
  4. Låna filmer.
  5. Låna tidningar.
  6. Lyssna på musik
  7. Lämna inköpsförslag.
  8. Använd databaserna.

Det öppnar med andra ord upp för användningen av flera tjänster på biblioteket, tjänster som många svenskar har stor nytta av. Som tur är så är det väldigt enkelt att ansöka om ett lånekort hos ditt lokala bibliotek.

Ansök om lånekortet hos ditt bibliotek

De allra flesta orter i Sverige har ett lokalt bibliotek, som exempelvis i Åre och Vemdalen. För att få tillgång till deras tjänster krävs det inte mer än att du med hjälp av din legitimation ansöker om ett lånekort på plats i biblioteket.

När din ansökan är behandlad har du ett lånekort som är kopplat till biblioteket och som du kan använda för att låna eller använda deras övriga tjänster.

Bor du på två olika orter, eller av annan anledning vill ha tillgång till andra bibliotek, är det oftast inte svårare än att ansöka till det bibliotek som är av intresse för dig. Vissa bibliotek kan ha en akademisk anknytning som gör att du kan behöva vara studerande eller på annat sätt ha tillhörighet till universitetet.

Vissa titlar kan även vara skyddade på biblioteken så att tillstånd krävs för att få läsa dessa. Detta gäller främst mycket gamla historiska dokument som de allra flesta svenskar inte har något intresse av.

Åldersgräns på lånekort

Även om det vanligtvis krävs en giltig legitimation för att få ha ett lånekort är det inte ovanligt att yngre barn även har bibliotekskort. Då hanteras det vanligtvis av skolan som ser till att barnen registreras på biblioteket för att öka bredden på litteraturen på undervisningen.

Eftersom att lånekortet kräver en pinkod kan det som förälder vara smart att hjälpa till att hålla reda på koden så att den inte försvinner efter ett tag.